Historická portrétna maľba zo zbierky ZGJM

Historická portrétna maľba zo zbierok ZGJM

Výber šiestich diel z historickej portrétnej maľby zo zbierok Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici.

Autor, titul výstavy: Historická portrétna maľba zo zbierok ZGJM
Miesto konania: Foyer Záhoskej galérie Jána Mudrocha v Senici, Sadová 619/3
Úvodné slovo na vernisáži: Roman Popelár
Otvorenie výstavy: 21. 3.2025 (piatok) o 17.00 
Hudobní hostia vernisáže:
Colorful Music – Lucia Lužinská /spev/, Valér Miko /klavír/
Trvanie výstavy
: 21. marec 2025 (piatok) – 11. máj 2025 (nedeľa)

O výstave

História umeleckého spodobenia konkrétneho človeka siaha hlboko do staroveku, keď sa panovníci a členovia popredných vrstiev spoločnosti nechávali zvečniť na stenách chrámov, palácov či hrobiek. Z obdobia antiky sú známe napr. maľované fajjúmske portréty z Egypta (prvé stor. nášho letopočtu). Zobrazenie jednotlivca, akceptované spoločnosťou, t. j. v zmysle sociálneho fenoménu, prešlo dlhým vývojom. Jeho začiatky v Európe siahajú do 14. stor.; o rozvinutom portrétnom umení v dnešnom zmysle slova však možno hovoriť až od dôb renesancie. Autentické zobrazenie osoby v súlade s jej fyzickou a psychickou podobou zohrávalo zásadnú úlohu nielen pre identifikáciu, ale malo isté opodstatnenie aj v sociálnej rovine, keď naznačovalo jej postavenie v spoločnosti. Maliarsky portrét panovníka napr. zaznamenal individuálny vzhľad, ale popri tom súčasne v jeho neprítomnosti naznačoval autoritu, slúžil ako jeho symbolické zastúpenie. Vynálezom a rozšírením fotografie stratil svoj pôvodný význam.

Prezentovaný komorný súbor šiestich historických mužských portrétov vo výbere zo zbierkového fondu ZGJM je z obdobia druhej polovice 18. a z 19. storočia, t. j. z obdobia panovania habsburgskej dynastie. Tri obrazy, reštaurované v r. 2007 (autor Ján Hromada) a jeden v r. 2021 (autor Štefan Kocka) predstavujú popisné podobizne z radov cisárskej rodiny a vysokej šľachty. Štyri olejomaľby cisárov z dielne neznámych európskych maliarov sa radia ku kategórii reprezentatívnych oficiálnych portrétov, kde sa v distingvovanej póze modelu snúbi realita charakteristických individuálnych čŕt s miernou idealizáciou a kde dôležitú úlohu hrá i detailné spracovanie honosného slávnostného odevu vrátane panovníckych insígnií. Ďalšie dve diela zobrazujú uhorského generála a básnika Józsefa Gvadányiho.  

Najstarším dielom je oválny reprezentačný portrét veľmoža, pravdepodobne Františka I. Štefana Lotrinského, manžela cisárovnej Márie Terézie, ktorý na svojom záhorskom panstve (Holíč, Šaštín) rozvinul významné manufaktúrne aktivity v keramickej a textilnej výrobe. Z dramaticky osvetlenej stojacej trojštvrťovej postavy, vystupujúcej z neurčitého temného pozadia, vyžaruje aristokratická noblesa, vznešenosť, ktorú ešte umocňujú jemné, minuciózne spracované detaily tváre, dlhovlasej parochne a najmä bohato zdobeného, honosného rúcha. Panovník symbolicky kladie ruku na atribúty moci (jablko a žezlo), čo odkazuje na obdobie vzniku portrétu okolo resp. po r. 1745, kedy bol František Lotrinský korunovaný cisárom Svätej ríše rímskej.  Autorstvo tohto kultivovaného barokového portrétu možno priradiť niektorému z oficiálnych maliarov v okruhu viedenského cisárskeho dvora.

Obdobného pôvodu, t. j. z cisárskej maliarskej dielne pravdepodobne pochádza i portrét najstaršieho syna Františka I. Lotrinského a Márie Terézie, neskoršieho cisára Jozefa II. Elegantná postava v červenom, zlatou výšivkou a čipkami zdobenom rokokovom kostýme, spracovaná v konvenčnom ceremoniálnom ¾ natočení, žiari sebavedomím a vitalitou. Zobrazuje cisára ako pohľadného mladíka s trochu idealizovaným výrazom na abstraktnom (nedokončenom?) tmavom pozadí, s pravou rukou položenou vedľa koruny, atribúte panovníckej moci.

Portrét ďalšieho mladého muža predstavuje iného významného monarchu z habsburgskej dynastie – rakúskeho arcivojvodu Františka Jozefa. Posledný rakúsko-uhorský cisár je namaľovaný na pozadí iluzívnej krajiny v slávnostnej bielej garderóbe a s vážnym pohľadom, symbolicky upretým do budúcnosti. Akademicky signovaná, trochu idealizovaná maliarska traktácia ho zachytáva mladučkého, zrejme ešte predtým, kedy v roku 1848 ako 18-ročný nastúpil na trón. Práve inaugurácia panovníka predstavovala jeden z častých dôvodov portrétovania budúceho vladára.

V zbierkach galérie je evidovaný i ďalší portrét cisára Františka Jozefa. Tentokrát pochádza z opačného obdobia, z druhej polovice jeho dlhej vlády (zomrel uprostred 1. svetovej vojny v r. 1916). Trochu sterilná, veristicky koncipovaná podobizeň sediaceho, dôstojne pózujúceho panovníka v zrelom veku so známou osobnou fyziognómiou tváre s príznačnými fúzami a bradou prezentuje výnimočnosť monarchu a legitimitu jeho moci. Mäkké svetlo dopadajúce na cisára a symbolicky vyžarujúce i spoza jeho hlavy, je opäť znakom jeho spoločenského statusu. Obraz je politickou prezentáciou Františka Jozefa – pomerne rozšíreným oficiálnym maliarskym vyjadrením jeho cisárskeho majestátu.

Ďalším vystaveným dielom je portrét uhorského aristokrata, generálmajora Józsefa Gvadányiho, ktorý sa narodil pred 300 rokmi. Obraz neznámeho autora s viacerými premaľbami vznikol v 60. rokoch 18. stor.; predstavuje najstaršiu známu podobizeň grófa, generála a básnika v jednej osobe, ktorý vynikal intelektom i vojenskými aktivitami v habsburgskej armáde Márie Terézie a Jozefa II. V rokoch 1783 – 1801, už vo výslužbe, Gvadányi pôsobil v Skalici a o. i. sa pomerne intenzívne a tiež úspešne zaoberal literárnou činnosťou. Venoval sa najmä poézii, ale napr. ako prvý spracoval príbehy svojho súčasníka Mórica Beňovského. Parádna biela rovnošata portrétovanej polpostavy v dobovej parochni či ľavá ruka zvierajúca šabľu po boku však poukazujú skôr na predchádzajúcu Gvadányiho vojenskú kariéru ako popredného dôstojníka cisárskej armády. Olejomaľba pôvodne ozdobovala grófovu skalickú kúriu; neskôr od roku 1862 bola spoločne s domom v majetku mesta; odtiaľ prešla do zbierok Záhorského múzea a následne i ZGJM.

Z rovnakého zdroja pochádza i ďalší maliarsky portrét šľachtica v zbierkach ZGJM. Jeho modelom bol pravdepodobne opäť gróf József Gvadányi. V súlade s dobovou konvenciou ho neznámy umelec v 2. polovici 18. stor. zachytil tentoraz už vo vyššom veku opäť s atribútmi jeho postavenia – dôstojného prostovlasého muža s vážnou tvárou a typickými fúzami, v modrej uniforme husára s bohatým šnurovaním, lemovanej kožušinou, opásaného širokým opaskom a so šabľou i čiapkou s chocholom po boku. Jednoznačne ho identifikujú ako vojenského dôstojníka uhorskej husárskej jazdy, ktorý v bojoch o habsburgské záujmy prešiel kus Európy a absolvoval množstvo víťazných bitiek aj zranení.

Božena Juríčková
kurátorka ZGJM

Zoznam diel:
J. Sonenschein: František Jozef I. 1891, olej, plátno, 99,8 x 73,5 cm, M 1

Slovenský maliar z 18. stor.: Portrét Františka Jozefa v bielej uniforme, olej, plátno, 110,5 x 83,5 cm, M 13

Neznámy autor z 18. stor.: Portrét generála, grófa Józsefa Gvadányiho, 2. polovica 18. stor., olej, plátno, 102,9 x 76,6 cm, M 490

Neznámy barokový maliar: Portrét Jozefa II., 2. polovica 18. stor., olej, plátno, 89,4 x 71 cm, M 538

Neznámy barokový maliar: Portrét šľachtica. 2. polovica 18. stor., olej,plátno, 141 x 96,8 cm, M 539

Portrét veľmoža, 2. polovica 18. storočia, olej, plátno, 104,5 x 71,3 cm

Ján Mudroch

Ján Mudroch

– narodil sa 28. marca 1909 v obci Sotina (dnes mestská časť Senice),
– bol najstarší zo siedmich súrodencov, štyroch chlapcov a troch dievčat,
– otec Pavol Mudroch bol pôvodne kožušník a z najstaršieho syna chcel mať úradníka,
– prvé zoznámenie sa s výtvarným umením absolvoval v roku 1926 v súkromnej maliarskej škole Gustáva Mallého v Bratislave,
– v rokoch 1930 – 1931 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe na vlastné náklady, bez finančnej podpory rodičov, u profesora Arnošta Hofbauera,
– v rokoch 1931 – 1937 študoval na Akadémii výtvarných umení u profesora Willyho Nowaka,
– v roku 1932 sa oženil s Helenou Hajdušíkovou,
– po skončení štúdií v Prahe sa vrátil na Slovensko do Šurian, kde sa medzičasom presťahovala jeho rodina a pedagogicky tam pôsobila i jeho manželka,
– po okupácii Šurian v roku 1938 natrvalo zakotvil v Bratislave, kde pedagogicky pôsobil na rôznych umeleckých školách,
– 1938 – pôsobenie v Bratislave na Škole umeleckých remesiel
– v roku 1939 začal pedagogicky pôsobiť na novoutvorenom Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej; o dva roky neskôr (1941) však pre svoj pokrokový a protifašistický postoj musel post opustiť. Na protest s ním odišli zo školy študenti – neskôr významní maliari – O. Dubay, V. Chmel, E. Semian, J. Šturdík, J. Novák.
– v roku 1945, na konci vojny počas prechodu frontu, sa usídlil v Senici, kde bolo pri bombardovaní mesta zničených niekoľko stoviek jeho obrazov,
– po skončení vojny naplno rozvinul rozsiahle spoločenské a kultúrno-organizačné aktivity: podieľal sa na založení výtvarného združenia s názvom Skupina 29. augusta (1945), organizoval výstavy, inicioval založenie odborného časopisu Kultúrny život, stal sa predsedom výtvarného spolku Umelecká beseda slovenská (1947), pripravoval založenie Slovenskej národnej galérie (1948) aj Slovenskej filharmónie (1949),
– v roku 1949 sa stal jedným zo zakladateľov novovzniknutej Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a zároveň jej prvým rektorom (1949 – 1952),
– do roku 1968 viedol Oddelenie portrétneho a kompozičného maliarstva na VŠVU v Bratislave,
– Senicu naposledy navštívil s manželkou Helenou v roku 1966, dva roky pred smrťou,
– zomrel 4. februára 1968 po krátkej chorobe v Bratislave, kde je aj pochovaný.

Ján Mudroch bol jedným z najvýraznejších predstaviteľov generácie umelcov nazývaných podľa roku narodenia – Generácia 1909. Jeho tvorbu definuje nikdy nekončiaci zápas o hľadanie novej formy, nového aktuálneho maliarskeho názoru, ktorý ťaží predovšetkým z hry farby a svetla, z princípov kolorizmu a v celkovej koncepcii z charakteristického poetického kánonu. Za svoju umeleckú tvorbu získal niekoľko ocenení, v roku 1963 titul zaslúžilý umelec a v roku 1968 bol vymenovaný za národného umelca in memoriam.

Peter Decheť: Powered by Power, 2020, olej na plátne, 75 x 100 cm

O autorke

Ohlasy v médiách

Na stiahnutie

Vernisáž

Teraz.sk, TASR, 11. apríla 2023 9:11
Záhorská galéria sprístupní výstavu Kresby Jána Mudrocha

Záhorí.sk, KamVen, 5. apríla 2023:
Kresby Jána Mudrocha /Záhorská galéria v Senici

NaZáhorí.sk, Angelika Kmecová, 13. apríla 2023
V Záhorskej galérii dnes začínajú výstavy Akvizície a Kresby Jána Mudrocha

Správy RTVS z regiónov, piatok 14.04.2023 17:10
Príspevok od 11:30:
Dominika Kusá: Kresby Jána Mudrocha

RTVS.sk, Správy RTVS, piatok 14.04.2023 19:00
Príspevok od 47:55:
Dominika Kusá: V Senici sprístupnili kresby J. Mudrocha

RTVS, Kultúra SK, Nedeľa 16.04.2023 18:00
Príspevok od 24:00:
Pozvánka Kresby Jána Mudrocha 

Správca obsahu © Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Tvorba web stránky © E – GO, s.r.o.
Grafický layout © Envato Pty. Ltd.
Technický prevádzkovateľ –
WebHouse s.r.o.
Redakčný systém – WordPress © Free Software Foundation (GNU GPL)

© 2019 Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Zriaďovateľom Záhorskej galéria Jána Mudrocha v Senici je Trnavský samosprávny kraj

Mediálna podpora