- Úvod
- Výstavy
- Podujatia
- 2024
- Po stopách umenia s Jánom Mudrochom II.
- Komentovaná prehliadka a koncert
- Workshop s Kristínou Hroznovou
- Výtvarné a edukačné programy Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici 2024
- Workshop spájania
- Letné tvorivé dielne 2024
- VÝTVARNÁ SÚŤAŽ
- Noc múzeí a galérií 2024
- Po stopách umenia s Jánom Mudrochom
- Ranoromantické duetá pre dve gitary
- Nedeľný ateliér 2024
- Kreatívny ateliérik 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2024
- O galérii
- Zbierky
- Obchod
- Kontakt
- English
ZGJM.sk › Podujatia › 2024 › Ranoromantické duetá pre dve gitary
Ranoromantické duetá pre dve gitary
Ranoromantické duetá pre dve gitary
Gitarové Duo Radka Krajčová a Martin Krajčo
Miesto konania: Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici, Sadová 619/3
Dátum konania: 24.3. (nedeľa) 2024 o 17.00
Vstupné: 5,- EUR
Vstupenky sa budú predávať od 11.3.2024 v pokladni galérie a v deň konania koncertu od 13.00.
Je možná rezervácia na pr@zgjm.sk.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Radka Krajčová - Martin Krajčo
Radka Krajčová a Martin Krajčo sa dlhodobo venujú komornej hudbe. V tejto oblasti vyniká ich pôsobenie v súbore Bratislavské gitarové kvarteto, ktorého je Radka zakladajúcim členom. Súbor patrí k etablovaným hudobným zoskupeniam nielen v rámci Slovenska, ale aj v zahraničí. Má na konte viacero nahrávok i premiérových uvedení. Od roku 2005 sa Radka Krajčová a Martin Krajčo venujú, popri sólistickej činnosti a spolupráci v rámci Bratislavského gitarového kvarteta, interpretácii repertoáru pre dve gitary. Inšpiráciou pre vznik tohto komorného dua boli kompozície pre dve gitary bratislavského rodáka J. K. Mertza. Roku 2006 realizovali nahrávku venovanú Mertzovmu dielu, ktorá zaznamenala mimoriadne pozitívne ohlasy doma aj v zahraničí (American Record Guide). V súčasnosti sa venujú najmä hudbe 19. storočia, ktorú interpretujú na dobových nástrojoch. Okrem toho zahŕňa ich repertoár širokú škálu pôvodnej hudby pre dve gitary, ako aj vlastných transkripcií z obdobia 20. storočia a súčasnosti. Koncertné aktivity dua zahŕňali mnohé vystúpenia doma (Bratislavské hudobné slávnosti, Epoché, (Ne)známa hudba, Wiesnerove dni, Prešovské dni klasickej gitary, Ružomberská gitara) i v zahraničí (Festival de Musica da Primavera Viseu, Františkovy lázně, Trhové sviny…).
Hudobné začiatky Radky Krajčovej sú úzko späté s Hudobnou školou v Luboch, kde študovala hru na gitare pod vedením Jaroslava Škopka a Jaroslava Kormundu. Neskôr nadobudla hudobné vzdelanie na Konzervatóriu v Plzni (prof. Antonín Černý) a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, ktorú absolvovala roku 1995 v triede prof. Jozefa Zsapku. Už počas svojho štúdia získala ocenenia na Medzinárodnej gitarovej súťaži v Kutnej Hore a sólovo vystupovala v Čechách a v zahraničí (Belgicko, Nemecko, Rakúsko). Absolvovala viaceré majstrovské kurzy u popredných gitaristov (napríklad Vladimír Mikulka, Gordon Crosskey, Martin Mysliveček). Od svojho raného veku sa taktiež venuje komornej hre, spolupracovala s mnohými umelcami a komornými súbormi doma aj v zahraničí (o. i. Symfonický Orchester Slovenského Rozhlasu, Štátny komorný orchester Žilina, Capella Istropolitana…). Vyučuje hru na gitare a komornú hru na Konzervatóriu v Bratislave.
Martin Krajčo je absolventom Konzervatória v Bratislave a Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde študoval pod vedením prof. Jozefa Zsapku. Absolvoval majstrovské kurzy u mnohých významných pedagógov (napríklad Costas Cotsiolis, Leo Brouwer, Álex Garrobé, Hubert Käppel, Zoran Dukič, Luise Walker) Už počas štúdia získal niekoľko ocenení na slovenských i medzinárodných súťažiach (Česká republika, Francúzsko, Portugalsko, Rakúsko). Koncertoval na medzinárodných festivaloch v Českej republike, Francúzsku, Maďarsku, Portugalsku, Rakúsku. Sólisticky účinkoval s poprednými telesami ako Capella Istropolitana, Komorní sólisti, Moyzesovo kvarteto, Orquestra Clássica do Centro, Štátny Komorný Orchester Žilina. Ako komorný hráč spolupracoval s mnohými významnými hudobníkmi ako Emily van Evera, Sefika Kutluer, Eugen Prochác, Ján Slávik, Peter Michalica. Je pedagógom HTF VŠMU v Bratislave.
Keď sa koncom 18. storočia objavili prvé pokusy o zmenu podoby gitary na jej súčasnú šesťstrunovú, len málokto mohol predpovedať obrovský nárast jej popularity v prvej polovici 19. storočia. Okrem koncertov slávnych gitarových virtuózov, ktorí cestovali po celej Európe, sa gitara výrazne rozšírila v hudobných salónoch, ale stala sa aj dôležitou súčasťou domáceho muzicírovania, a teda aj dobovej komornej hudby. Gitarová hudba sa rozvíjala najmä v troch kultúrnych centrách – v Paríži, Londýne a Viedni, pričom ju produkovali talianski a španielski hudobníci. Viedenskú gitarovú tradíciu reprezentuje hudba skladateľa, klaviristu a významného vydavateľa Antona Diabelliho, talianskeho virtuóza Maura Giulianiho a jedného z hlavných predstaviteľov romantickej éry Kašpara Mertza, ktorý sa narodil v Bratislave. Ich diela pre dve gitary – tercgitaru a gitaru patria k významnému odkazu zlatej éry gitary v prvej polovici 19. storočia.
Program koncertu
Program predstavuje prierez podstatnými dielami vybraných skladateľov a rano-romantický charakter ich hudby je podporený použitím dobových nástrojov, kópií slávnych viedenských výrobcov Stauffera a Riesa.
Joseph Kaspar Mertz (1806 – 1856)
Ständchen
Unruhe
pre gitarové duo
Joseph Kaspar Mertz
Bardenklänge, op. 13 pre sólovú gitaru (výber)
Fernando Sor (1778–1839)
Souvenir de Russie, op. 63 pre gitarové duo
Introduction. Andante moderato – Thème – Var. 1. Un peu plus vite – Var. 2 – Var. 3 – Var. 4. Plus animé – Var. 5. Un peu moins vite – Var. 6. Encore moins vite – Var. 7. Plus lent – Var. 8. 1er Mouvement – Var. 9. Plus vite. Allegretto
Joseph Kaspar Mertz
Pianto del Amante pre sólovú gitaru
Joseph Kaspar Mertz
Am Grabe der Geliebten – Elegie No. 1 (from Nänien Trauerlieder)
Tarantelle
pre gitarové duo
Zhrnutie projektu po skončení:
Dva týždne plné tvorivých aktivít, hier a zábavy s umením sú úspešne za nami. Deti si okrem výkresov a výrobkov odniesli domov veľa zážitkov aj inšpirácie, ako kreatívne tráviť prázdniny.
Pondelok sme začali spoznávaním Záhorskej galérie a výtvarného umenia. Prostredníctvom bodov, línií, škvŕn a netradičných materiálov sme robili pokusy, kreslili i maľovali. Vyskúšali sme si landart v galerijnom parku aj hry s prírodnými materiálmi. V utorok sme sa inšpirovali výstavou viedenskej maliarky Elisabeth Sula a vytvárali sme obrazy plné farieb i fantázie. Maľovali sme na plátno, tričká, kamene i drevo a veľa sme sa pritom nasmiali. V stredu sme sa zahrali na divadelníkov. Rozprávka “Ako išlo vajce na vandrovku” nás podnietila vyrobiť si masky zbojníkov a bábky zvieratiek, s ktorými sme si zahrali krátke divadielko. Vytvorili sme aj farebné masky, ktoré tajomne svietili v tme. V priebehu týždňa sme navštívili múzeum, kde nás zaujali exponáty z histórie nášho mesta Senice. Pokračovali sme hrou na “Stratený ostrov”, ktorý sme si najprv nakreslili a vymodelovali. Následne sme pomocou výtvarných indícií hľadali stratený poklad… Posledný deň tvorivých aktivít sme si vyrábali lapače snov a maľované kamienky ako talizmany. Na záver sme nachystali výstavu pre rodičov, starých rodičov i známych v galerijnom parku aj v priestoroch galérie.
Celý týždeň nám zábavne rýchlo ubehol a všetci sme si zaželali ešte krásne tvorivé leto… 🙂
Výtvarníčky: Eliška Šefčíková a Kristína Hroznová
Lektorky: Klára Hyžová a Kamila Hammelová