Milan Kubíček: Čierny a Biely vesmír

Milan Kubíček: Čierny a Biely vesmír

Výstava doposiaľ neprezentovanej maliarskej tvorby M. Kubíčka (*1944 – †2020) pri príležitosti 5. výročia úmrtia umelca. Vystavené obrazy krátko pred smrťou daroval Záhorskej galérii. Ide o cyklus Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta.

Autor, titul výstavy: Milan Kubíček: Čierny a Biely vesmír
Miesto konania: Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici, Sadová 619/3
Kurátorka: Božena Juríčková
Otvorenie výstavy: 5.12.2025 (piatok) o 17.00
Úvodné slovo na vernisáži: prof. Ľudovít Hološka, akad. mal.
Hudobný hosť: Andrea Bálešová – klavír

Trvanie výstavy: 5.december 2025 – 01. február 2026

 

O výstave

Milan Kubíček, generačne z radov umelcov vstupujúcich na výtvarnú scénu koncom 60. rokov 20. stor., patrí medzi autorov známych i neznámych zároveň. Už v prológu vlastnej tvorby, obrniac sa pred každou politickou či estetickou ideológiou bariérou umeleckej autenticity, viac-menej rezignoval na komplexnejšiu verejnú prezentáciu svojho diela. Na druhej strane, bol jedným z prvých slovenských výtvarných umelcov, ktorý už začiatkom januára 2004 v predstihu reagoval na náš vstup do EÚ, a to výstavou so symbolickým názvom Brána na pôde magistrátu mesta Mödling neďaleko Viedne.

Milan Kubíček absolvoval školenie v ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu, veľmi čoskoro však presmeroval svoje umelecké ciele do iného okruhu – vlastná monumentálna tvorba v jeho diele predstavuje iba nepatrnú, predovšetkým úvodnú epizódu. Ťažiskový autorský program sa v princípe koncentroval na komorný abstraktný maliarsky resp. kresbový prejav, pozície ktorého nekompromisne obhajoval i na úkor oficiálneho – socialistického umenia rovnako ako módnych prúdov súčasnosti. Rozhodnutie, ktoré sa  podstatnou mierou podpísalo na jeho uzavretosti a čiastočnej umeleckej izolácii. Istú voľnosť v oblasti nonkonformných osobných stratégií mu napokon umožnila najmä relatívna finančná nezávislosť, vybudovaná na báze celoživotnej pedagogickej práce.

Jedným zo základných myšlienkových okruhov, v ktorých rezonovalo kresbovo-maliarske dielo Milana Kubíčka, je projekt ovládnutia centrálnej ťažiskovej témy, ktorú sám označil ako organicko-mechanický svet. V autorskej terminológii išlo o proces prerastania organických kvalít, t. j. pôvodných princípov bytia, poriadku a zákonitostí vesmíru, Zeme, života, človeka, napokon i subjektu umelca samotného – teda v skutočnosti vnútorného, nehmotného a nereálneho, abstraktného a logického do mechanického, t. j. vonkajšieho prostredia, kde táto ideová platforma existencie nadobúda konkrétnu formálnu podobu, konkrétny reálny tvar.

Základný pilier svojho programu položil ešte v závere 60. rokov so smelým zámerom nadviazať na aktuálnu európsku výtvarnú scénu. Od počiatku mieril k nefiguratívnemu zobrazeniu, k abstrakcii. Kubíčkova projekcia abstraktného výrazu, onen organicko-mechanický svet, sa pritom v úvode  nezriedka opierala aj o vzdialený ohlas na prvotný senzuálny zážitok, absorbovala i prvok zašifrovanej reality. Napríklad i takej banálnej reality, akou je optický a najmä pocitový zážitok z krajiny. Táto skrytá či otvorená významovosť ako zámerná transformácia subjektívnych kvalít, prameniacich v objektívnej podstate, v umelcovej formulácii predstavovala konštruktívno-intuitívnu hru s výtvarnými a predmetnými prvkami s cieľom vytvoriť novú autentickú skutočnosť, založenú na etickej (pocitovej) a estetickej definícii. Obraz sa stával koncentrovanou vizualizáciou najvnútornejších, intímnych dotykov autora so životom, svetom i vlastnou umeleckou tvorbou v polyfónii vnemu, výtvarnej skúsenosti, ale predovšetkým pocitu a predstavy. Kubíčkovu tvorivú hru, v ktorej bola najdôležitejšia osobná rovina, vždy predurčoval kánon redukcie a minimalizmu. Predovšetkým jeho dvojrozmerné plošné kompozície  možno označiť ako akúsi archemaľbu. V úspornom móde sa rešpektujú alebo súperia farebné hmoty, amorfné a geometrické tvary, sceľuje a rozdeľuje ich razantná lineárna stopa.

V Kubíčkovej tvorbe pritom nemožno hovoriť o kontinuálnej špirále. Naopak, príznačný je diferencovaný širokospektrálny záber, neustály pohyb a nové reflexívne sondy. Abstrakciu v jadre reflektoval v osobitej nehomogénnej, skôr eklektickej syntetickej podobe. Z jej rozvrstvených príbehov a foriem si viac či menej spontánne vyberal rôzne tendencie a detaily, ktoré integroval v súhrne pôvodného, individuálneho osobného prieskumu. Raz to boli akcenty štrukturálnej, raz expresívnej alebo lyrickej abstrakcie, inokedy prvky gestickej maľby, moment hry a psychického automatizmu. Od začiatku 70. až do záveru 80. rokov sú obrazy formulované 3D a pop artistickou optikou, vznikali série koláží, asambláží a frotáží. Posledné desaťročie 20. stor. charakterizuje autorov záujem syntetizovať plošnú abstraktnú maľbu s priestorovým objektom i samotnou inštaláciou.

Nečakaný záver diela, realizovaný s nástupom nového milénia, zasa vykryštalizoval do lyricky generovanej kolekcie lineárne ozvučených maliarskych reflexií s osobitou kaligrafickou intonáciou. Napokon v rozpätí rokov 2016 – 2018 vznikli dva početné maliarske cykly Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta (resp. s pracovným názvom Čierny vesmír). Pretkané sú hlbokou vnútornou, temer mystickou intímnosťou, ktorú iniciovala autorova úvaha: „V každom z nás sa ukrýva vnútorný vesmír“. Ich minimalistická, pritom dynamická vizuálna artikulácia ťaží predovšetkým zo spontánneho, nástojčivého gesta a polarity bielej a čiernej. Práve výber z týchto posledných abstraktných súborov (bez názvu, iba číselne evidovaných 57 olejov na plátne) Milan Kubíček v roku 2019 venoval do zbierkového fondu Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici ako prejav uznania galerijným aktivitám v súvislosti s priekopníckou a viacnásobnou individuálnou prezentáciou jeho voľnej tvorby. Obidva záverečné cykly ZGJM na výstave zverejňuje v premiére, o. i. tiež v kontexte uplynulých životných jubileí umelca (nedožité 80. výročie narodenia v r. 2024, 5. výročie úmrtia v r. 2025).

Božena Juríčková

O autorovi

Akademický maliar Milan Kubíček (*1944 Bratislava – †2020 Skalica), pôsobiaci striedavo v Stupave a v Bratislave, v rokoch 1958 – 1962 študoval na Oddelení aranžérstva Školy umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Rudolf Fila, Fridrich Moravčík). V rozpätí 1963 – 1969 v štúdiu pokračoval na VŠVU v Bratislave v Ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu u prof. Petra Matejku. Za svoju diplomovú prácu získal Absolventskú cenu Rady VŠVU v odbore integrácie architektúry a výtvarného umenia pri tvorbe životného prostredia. Patril k zakladajúcim členom výtvarného združenia Art Club 60+8 (1990), v rámci ktorého aj prezentoval svoju tvorbu. Jeho širokospektrálny umelecký program obsiahol komornú maľbu vrátane asambláže, frotáže a koláže, voľnú kresbu, monumentálnu tvorbu a tapisériu, maliarsky 3D objekt i inštaláciu. Okrem vlastnej tvorby sa od roku 1973 až do odchodu do dôchodku v roku 2007 venoval pedagogickej práci na základnej umeleckej škole v Bratislave. V mimoumeleckej sfére sa aktívne angažoval v početných aktivitách zameraných na oblasť dejín Stupavy a ochranu jej kultúrnych pamiatok.

Dielo Milana Kubíčka je zastúpené v zbierkovom fonde SNG v Bratislave, ZGJM v Senici, v Galérii umenia mesta Strumica (Severné Macedónsko), na magistráte mesta Mödling (Rakúsko) a v súkromných zbierkach na Slovensku, v Taliansku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Kanade a USA.

Ján Mudroch

Ján Mudroch

– narodil sa 28. marca 1909 v obci Sotina (dnes mestská časť Senice),
– bol najstarší zo siedmich súrodencov, štyroch chlapcov a troch dievčat,
– otec Pavol Mudroch bol pôvodne kožušník a z najstaršieho syna chcel mať úradníka,
– prvé zoznámenie sa s výtvarným umením absolvoval v roku 1926 v súkromnej maliarskej škole Gustáva Mallého v Bratislave,
– v rokoch 1930 – 1931 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe na vlastné náklady, bez finančnej podpory rodičov, u profesora Arnošta Hofbauera,
– v rokoch 1931 – 1937 študoval na Akadémii výtvarných umení u profesora Willyho Nowaka,
– v roku 1932 sa oženil s Helenou Hajdušíkovou,
– po skončení štúdií v Prahe sa vrátil na Slovensko do Šurian, kde sa medzičasom presťahovala jeho rodina a pedagogicky tam pôsobila i jeho manželka,
– po okupácii Šurian v roku 1938 natrvalo zakotvil v Bratislave, kde pedagogicky pôsobil na rôznych umeleckých školách,
– 1938 – pôsobenie v Bratislave na Škole umeleckých remesiel
– v roku 1939 začal pedagogicky pôsobiť na novoutvorenom Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej; o dva roky neskôr (1941) však pre svoj pokrokový a protifašistický postoj musel post opustiť. Na protest s ním odišli zo školy študenti – neskôr významní maliari – O. Dubay, V. Chmel, E. Semian, J. Šturdík, J. Novák.
– v roku 1945, na konci vojny počas prechodu frontu, sa usídlil v Senici, kde bolo pri bombardovaní mesta zničených niekoľko stoviek jeho obrazov,
– po skončení vojny naplno rozvinul rozsiahle spoločenské a kultúrno-organizačné aktivity: podieľal sa na založení výtvarného združenia s názvom Skupina 29. augusta (1945), organizoval výstavy, inicioval založenie odborného časopisu Kultúrny život, stal sa predsedom výtvarného spolku Umelecká beseda slovenská (1947), pripravoval založenie Slovenskej národnej galérie (1948) aj Slovenskej filharmónie (1949),
– v roku 1949 sa stal jedným zo zakladateľov novovzniknutej Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a zároveň jej prvým rektorom (1949 – 1952),
– do roku 1968 viedol Oddelenie portrétneho a kompozičného maliarstva na VŠVU v Bratislave,
– Senicu naposledy navštívil s manželkou Helenou v roku 1966, dva roky pred smrťou,
– zomrel 4. februára 1968 po krátkej chorobe v Bratislave, kde je aj pochovaný.

Ján Mudroch bol jedným z najvýraznejších predstaviteľov generácie umelcov nazývaných podľa roku narodenia – Generácia 1909. Jeho tvorbu definuje nikdy nekončiaci zápas o hľadanie novej formy, nového aktuálneho maliarskeho názoru, ktorý ťaží predovšetkým z hry farby a svetla, z princípov kolorizmu a v celkovej koncepcii z charakteristického poetického kánonu. Za svoju umeleckú tvorbu získal niekoľko ocenení, v roku 1963 titul zaslúžilý umelec a v roku 1968 bol vymenovaný za národného umelca in memoriam.

Peter Decheť: Powered by Power, 2020, olej na plátne, 75 x 100 cm

Ohlasy v médiách

Na stiahnutie

Vernisáž

Teraz.sk, TASR, 11. apríla 2023 9:11
Záhorská galéria sprístupní výstavu Kresby Jána Mudrocha

Záhorí.sk, KamVen, 5. apríla 2023:
Kresby Jána Mudrocha /Záhorská galéria v Senici

NaZáhorí.sk, Angelika Kmecová, 13. apríla 2023
V Záhorskej galérii dnes začínajú výstavy Akvizície a Kresby Jána Mudrocha

Správy RTVS z regiónov, piatok 14.04.2023 17:10
Príspevok od 11:30:
Dominika Kusá: Kresby Jána Mudrocha

RTVS.sk, Správy RTVS, piatok 14.04.2023 19:00
Príspevok od 47:55:
Dominika Kusá: V Senici sprístupnili kresby J. Mudrocha

RTVS, Kultúra SK, Nedeľa 16.04.2023 18:00
Príspevok od 24:00:
Pozvánka Kresby Jána Mudrocha 

Správca obsahu © Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Tvorba web stránky © E – GO, s.r.o.
Grafický layout © Envato Pty. Ltd.
Technický prevádzkovateľ –
WebHouse s.r.o.
Redakčný systém – WordPress © Free Software Foundation (GNU GPL)

© 2019 Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Zriaďovateľom Záhorskej galéria Jána Mudrocha v Senici je Trnavský samosprávny kraj

Mediálna podpora